
„Dvakrát měř, jednou řeš„
Jste bezpečák na volné noze a děláte svoji práci jak se sluší a patří? Pak je pouze otázkou času, kdy se přiblížíte ke hraně svých časových možností.
Kdy vás ve velkém oslovují noví zákazníci na základě doporučení. Pokud máte navíc zaběhlý způsob aktivního vyhledávání zákazníků, může vám připadat škoda ho zahodit jenom proto, že už sám zákazníky nezvládnete obsloužit. A myšlenka najít si k sobě dalšího bezpečáka se tak nabízí úplně sama.
Rozhodnutí o přijetí dalšího bezpečáka je důležitější rozhodnutí, než se na první pohled může zdát. Protože podnikat na volné noze obnáší o úroveň menší úsilí a starosti, než ještě kočírovat dalšího bezpečáka. Rozhodně je na místě takové rozhodnutí pořádně zvážit.
Pokud se blížíte limitu vašich časových možností a uvažujete přijmout k sobě někoho dalšího, možná jste si už položili následující otázky:
1) Kde najdu spolehlivého bezpečáka?
Budete-li mít políčeno na bezpečáka s nějakou praxí, je pravděpodobné, že už někde pracuje. Pak vás nejspíš čeká jeho lanaření – penězi a přemlouváním, ať se přidá k vám.
Nebo máte možnost si někoho vychovat. Třeba pro takového vysokoškoláka by to mohla být zajímavá brigáda. A než dostuduje a mezitím u vás získá zkušenosti v oboru, může pro vás začít pracovat na stálo. No jo, v tomhle případě napřed potřebuje získat osvědčení OZO. A pak mu nejspíš nějakou dobu budete muset stát za zadkem. To aby u prvních zákazníků nenapáchal víc škody než užitku.
Nebo možná máte úplně jiný plán. Nicméně najít zodpovědného člověka s chutí pracovat není zrovna jednoduchá záležitost.
2) Bude pracovat tak zodpovědně a pečlivě jako já?
Určitě nebude.
Je to jednoduché. Vy, jako bezpečák na volné noze, máte přirozenou (a proto tu nejlepší možnou) motivaci, se o vaše zákazníky co nejlépe postarat. Jde tady o vaše dobré jméno, vaše peníze, váš pocit z odvedené práce.
Pracovník (zaměstnanec nebo dodavatel) má zase přirozenou motivaci řešit práci a problémy cestou nejmenšího odporu. Fakt neházím všechny do jednoho pytle flákačů a lajdáků. Dobrý a zodpovědný pracovník problémy vyřeší, ale už ne s takovým nasazením jako vy osobně. Má to své meze. Třeba v rychlosti nebo úrovni pohodlí zákazníka.
3) Jak zajistím, aby mi neutekl i s mými zákazníky?
Čím lepší bezpečák pro vás bude pracovat, tím větší bude mít pokušení se osamostatnit. Opět je to přirozené. Vaši (současně jeho) zákazníci si ho budou vážit a bude s nimi mít pěkné vztahy. A pak je jen otázkou času, kdy se dozví, kolik vám zákazníci platí za jeho práci. A porovná si to se svojí výplatní páskou / fakturou. A motivace utéct vám i s vašimi (a současně jeho) zákazníky stoupá s:
1) rostoucím počtem vašich (a současně jeho) zákazníků
2) vysokým rozdílem vašimi a jeho příjmy ze zákazníka
3) nižší slušností vašeho bezpečáka
V našem oboru jsem se setkal s používáním tří nástrojů, které mají zabránit tomu, aby pracovník bezpečácké firmy utekl i se zákazníky:
1) konkurenční doložka pro bezpečáka
To obnáší, že před nástupem vašeho bezpečáka uděláte džentlmenskou dohodu, že si nepřejete, aby vám někdy v budoucnu frnknul i s vašimi zákazníky. A protože džentlmenské dohody jsou na prd, tak pro jistotu do smlouvy s ním napíšete něco jako: „Pracovník se zavazuje, že 1 rok po ukončení spolupráce s naší firmou, nebude vykonávat stejnou činnost, jakou vykonával pro nás.“.
Pokud je mi známo, tak konkurenční doložky v pracovních smlouvách jsou platné pouze za předpokladu, že po dobu jejich trvání je zaměstnanci vyplácena mzda. Případně vyplacen zlatý padák ve stejné výši. Co se týká takových konkurenčních doložek v obchodních smlouvách (např. s bezpečákem živnostníkem), tak se domnívám, že ty platné nejsou vůbec.
Konkurenční doložka s vaším bezpečákem je možná dobrý strašák, ale když dojde na její vymáhání, tak nepochodíte.
2) obtížně vypověditelné smlouvy s vašimi zákazníky
Pokud budete mít ve smlouvě se zákazníkem výpověďní dobu např. 1 rok, výrazně tím zkomplikujete vašemu bezpečákovi možnost, aby vám i se zákazníkem utekl.
Myslím si, že u zákazníků s měsíčním paušálem to právně v pořádku.
U zákazníků, kterým fakturujete roční servis k datu provedení, to má své limity. Úhradu ročního servisu, který byste neprovedli, není jednoduché právně nárokovat. Domnívám se, že ve spolupráci s právníkem, je možné i smlouvu s takovým zákazníkem šikovně naformulovat tak, aby byla obtížně vypověditelná.
Drobná vada na kráse tohoto opatření může být, že tu a tam se nějaký zákazník může zeptat, proč je smlouva tak obtížně vypověditelná. A jak mu odpovědět a nelhat?
3) omezená kvalifikace vašeho bezpečáka
Pokud by váš bezpečák neměl kompletní kvalifikaci, např. Osvědčení OZO v PO, tak se mu bude s vašimi zákazníky špatně utíkat. Vaše ochrana je to tedy výborná. Nevýhoda je, že pokud s vaším bezpečákem nebudete zákazníky objíždět společně, je to za hranou.
4) Kolik mě bezpečák vydělá?
Kolik vám zaplatí zákazník? Kolik z toho zaplatíte bezpečákovi? Kolik a jakých zákazníků pro něj potřebujete sehnat? Dává smysl bezpečáka zaměstnat nebo spolupracovat s ním jako se živnostníkem?
To, že budete mít k sobě bezpečáka, bude obnášet i určité vaše časové nároky. Na jeho výběr, zaškolení, kontrolu, komunikaci, administrativu. Stojí vám finanční přínos z práce bezpečáka za to?
Přijmout nebo nepřijmout k sobě dalšího bezpečáka? Pěkné dilema!
Pohodlná cesta: Vykašlat se na přijetí bezpečáka. Pracovat jen tolik, co zvládnu. Smířit se s tím, že příjmy z podnikání začnou stagnovat.
Cesta růstu: S pracovníky jsou obrovské starosti a problémy. To jako bezpečáci moc dobře víme. Ale chci, aby příjmy mého podnikání rostly, tak do toho jdu! A přijmu k sobě dalšího bezpečáka.
Chcete se vydat pohodlnou cestou a máte problém se smířit se stagnací Vašich příjmů? Pak si převeďte Vaše zákazníky na proměnlivou cenu a zdražujte jim. Rozhodně to není maličkost a má to své nároky. Když to však porovnáte problémy a starostmi s přijetím bezpečáka, dává to mnohem větší smysl. O zdražování je celý 3. díl mého e-booku.
Jak se tedy dívat na přijímání zaměstnanců bezpečáků?
Zeptejte se sami sebe. Co vás baví a co chcete?
1) Jste bezpečák tělem a duší? Neláká vás řídit jiné lidi, nechcete se věnovat se marketingu a aktivní vyhledávání zákazníků je pro vás nutné zlo?
Místo přijetí bezpečáka si své časové možnosti chraňte raději zdražováním. Zůstaňte i dál bezpečákem na volné noze. Jaké si to u zákazníků uděláte, takové to budete mít. Zachováte si ideální podmínky pro to, abyste si mohli hýčkat a pěstovat vaše dobré jméno. A zdražování vám umožní dlouhodobě zvyšovat příjmy z podnikání. A také vás spolehlivě ochrání, aby vám objem práce nikdy nepřerostl přes hlavu.
2) Berete BOZP a PO především jako zajímavou obchodní příležitost, dobře prodejný produkt? Láká vás vybudovat větší firmu?
Pak to bez najmutí bezpečáků nepůjde. Místo bezpečařiny vás bude čím dál víc zaměstnávat marketing, obchod a řízení pracovníků.
Naše práce je o konkrétním bezpečákovi, jeho znalostech, zkušenostech a spolehlivosti. Proto větší firma podnikající v BOZP a PO z principu nemá potenciál u svých zákazníků dosáhnout prémiového dobrého jména ve srovnání s možnostmi bezpečáka na volné noze. A bez prémiového dobrého jména není prémiová hodinovka. Na druhou stranu to větší firma může dohnat velkým počtem zákazníků, dalšími službami (revize, e-learning, PLS, …) nebo prémiovým marketingem. A proto vsadím boty, že příjmy majitelů úspěšných větších firem v oboru BOZP a PO jsou úplně jiná liga než příjmy těch nejúspěšnějších bezpečáků na volné noze.
Závěr:
Myslím si, že přijímat k sobě bezpečáka pouze z důvodu, že začínáte nestíhat, je pěkná hloupost. Hloupost, která vám může pěkně zatopit a zkomplikovat vaše podnikání.
Buď chcete 1) nebo chcete 2). A 1. bezpečáka přijměte, teprve až si budete na beton jistí, že chcete 2).
Pozn.: Na rodinné firmy bezpečáků jsem nezapomněl. Fandím jim a myslím si, že jedině rodinná firma má potenciál využít a skloubit přednosti podnikání bezpečáka na volné noze s výhodami větších firem v oboru BOZP a PO.